Helheten gör att Vadstena ligger högt

Vi har höga förväntningar och reflekterar dagligen över hur varje barn och elev kan utvecklas maximalt, skriver Johan Wernström, bildningschef i Vadstena kommun.

Vadstenas placering i skolrankningen gör kommunens bildningschef stolt.

Vadstenas placering i skolrankningen gör kommunens bildningschef stolt.

Foto: Emmilie Engström/arkiv

Debatt2019-10-26 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Vadstena gör okritisk reklam för skolrankning"  MVT:s ledarsida 19/10.

Att kunna erbjuda en bra förskola och skola är en del i att vara en attraktiv kommun. Därför blir jag stolt när vi för någon vecka sedan fick veta att våra ungdomar klarar gymnasiet i så hög utsträckning som 93 procent. Det tyder på att förskolan och skolan lagt en bra grund för vidare studier eller arbete framöver.

Den 16 oktober publicerade Lärarförbundet sin årliga rankning ”Bästa skolkommun”. Enligt förbundet ett verktyg för påverkan som är byggt på statistik, huvudsakligen från offentliga källor, två av tio kriterier är tagna från partsgemensam statistik eller från enkätsvar. 

Rankningen är enligt Lärarförbundet till för att möjliggöra en kvalitetsdiskussion och kvalitetsutveckling utifrån jämförbar fakta. Årets rankning är inte jämförbar med tidigare år då de valt att ta bort tre kriterier för att göra den mer rättvis mellan kommunerna.

I ledaren 19 oktober får vi viss kritik för att inte berätta hela sanningen och inte redovisa våra brister. Vadstena kommun har en lägre rankning vad gäller antalet sjukskrivna medlemmar i Lärarförbundet november 2018 som var mätmånad, det får vi titta närmare på. 

Vi hade även ett lägre värde vad gäller kommunen som huvudman, något som vi får föra en dialog kring i samverkan med förbundet samt vid analys av medarbetarenkät. 

Det är helheten och inte enstaka parametrar som gör att Vadstena ligger högt enligt min uppfattning. Oavsett om du arbetar som pedagog, politiker eller tjänsteperson har vi gemensamma mål, hjälps åt och analyserar resultaten tillsammans. 

Vi har höga förväntningar och verksamheten reflekterar dagligen över hur varje barn och elev kan utvecklas maximalt i sitt lärande. Om Lärarförbundet eller någon annan organisation konstaterar att vi lyckats bra är vi stolta över det. Viktigast är att se till sin egen utveckling det är det enda som vi kan påverka och göra någonting åt. 

Johan Wernström, bildningschef, Vadstena kommun